W jakich przypadkach konieczna będzie wizyta w urzędzie skarbowym?

W jakich przypadkach konieczna będzie wizyta w urzędzie skarbowym?

Oto przypadki w jakich konieczna będzie wizyta w urzędzie skarbowym:

1) Kiedy rejestrujemy firmę – należy wiedzieć, że jeśli to jednoosobowa działalność, wtedy nie musimy przekazywać dodatkowych informacji do urzędu skarbowego. Numer NIP i REGON zostanie nadany nam automatycznie podczas rejestracji, a informacja o nich trafi do CEIDG tego samego lub następnego dnia roboczego. Trzeba natomiast aktualizować dane dotyczące zmiany form rozliczeń z fiskusem (prowadzimy już działalność i decydujemy się na zmianę formy rozliczeń, na przykład na przejście na kartę podatkową).

2) Kiedy wzięliśmy kredyt hipoteczny – należy wiedzieć, że w przypadku kredytów, których zabezpieczeniem jest hipoteka ustanowiona na nieruchomości, powstaje obowiązek złożenia do urzędu skarbowego deklaracji PCC-3 i uiszczenia podatku od ustanowienia hipoteki. Obecnie jego stawka wynosi 19 złotych, niezależnie od wysokości zaciągniętego zobowiązania. Termin zapłaty daniny to 14 dni od dnia podpisania oświadczenia o ustanowieniu hipoteki. Natomiast jeśli wniosek o wpis hipoteki znajduje się w treści aktu notarialnego kupna-sprzedaży nieruchomości, podatek wtedy pobierze i odprowadzi notariusz. Znów jeśli płacimy go sami, najprościej wtedy załatwić to on-line, za pośrednictwem www.podatki.gov.pl/pcc (wypełniamy interaktywny formularz, autoryzujemy Profilem Zaufanym lub danymi z rocznego PIT, wysyłamy i wpłacamy pieniądze do US).

3) Pożyczamy kwotę powyżej 1000 złotych – wydawać by się mogło na pierwszy rzut oka, że pieniądze pożyczone od rodziny w gotówce czy znajomych w gotówce są dla urzędu skarbowego nie do wykrycia. Lecz kiedy przyjdzie do wydania tych pieniędzy, fiskus może zażądać wykazania źródła dochodów. Wtedy kara gwarantowana. Najwłaściwiej jest nie ryzykować i pożyczać pieniądze legalnie, czyli spisać umowę pożyczki i zapłacić podatek od czynności cywilnoprawnych. Warto wiedzieć, że od 1 stycznia 2019 roku obowiązuje niższa stawka. Zamiast dwóch procent, to tylko 0, 5 procent pożyczonej kwoty, a kwota wolna to 1000 zł. I co ważne, obowiązuje zwolnienie na tych samych zasadach, co w przypadku spadków i darowizn dla najbliższej rodziny.

4) Dostaliśmy darowiznę lub spadek – należy wiedzieć, że kiedy dostajemy coś wartościowego drogą darowizny lub w spadku, ciąży na nas wtedy obowiązek podatkowy (podatek od spadków i darowizn). Jeśli stopień pokrewieństwa nie upoważnia nas do zwolnienia z podatku, a otrzymana suma przekracza kwotę wolną od podatku, wtedy mamy miesiąc od przyjęcia darowizny czy nabycia spadku na złożenie zeznania podatkowego nabyciu rzeczy lub praw majątkowych, czyli druku SD-3. Na tej podstawie urząd wylicza należmy podatek. Najbliższa rodzina darczyńcy bądź spadkobiercy (tzw. grupa zerowa, czyli między innymi dzieci, wnuki, prawnuki, rodzice, dziadkowie, rodzeństwo), niezależnie od wartości spadku czy darowizny jest zwolniona z obowiązku podatkowego. Jednak wyłącznie pod warunkiem zgłoszenia ich w Urzędzie Skarbowym (na druku SD-Z2), w terminie 6 miesięcy od podpisania umowy darowizny lub daty nabycia spadku. W przeciwnym bowiem razie, zwolnienie przepada, podatek trzeba będzie zapłacić, a fiskus może nałożyć na nas karę wyskości 20 procent otrzymanej kwoty. Co też istotne, przekazanie darowizny w formie gotówki nigdy nie jest objęte zwolnieniem. Koniecznie pilnujmy tych niuansów i terminów. Deklarację czy zgłoszenie składamy sami, a jeśli otrzymaliśmy nieruchomość, robi to w ramach swej usługi notariusz. Dolicza ewentualny podatek i koszty skarbowe do swego honorarium i załatwia formalności. Należy wiedzieć, że zgłoszenie lub deklarację podatkową możemy złożyć na interaktywnym formularzu, na www.podatki.gov.pl.

5) Kupiliśmy auto z drugiej ręki – kiedy kupujemy auto z salonu, bezpośrednio z komisu lub od osoby, która prowadzi działalność gospodarczą, dostajemy fakturę VAT, wtedy obowiązek podatkowy leży po stronie sprzedawcy. Natomiast kiedy pojazd kupujemy od osoby prywatnej lub komis jedynie pośredniczy w sprzedaży, wtedy musimy zapłacić 2-procentowy podatek od czynności cywilnoprawnych. Należy wiedzieć, że kupujący ma 14 dni od daty zawarcia umowy kupna-sprzedaży na złożenie deklaracji PCC-3 i wpłatę do Urzędu Skarbowego. Pamiętajmy też, że podatek płacimy od wartości rynkowej auta, nawet, jeśli w umowie zaniżono jego wartość. Co istotne, transakcja jest wolna od podatku, jeśli auto warte jest mniej niż 1000 zł.

6) Kiedy przeprowadzamy się, zmieniamy ważne dane – należy wiedzieć, że każdą istotną zmianę danych osobowych i kontaktowych, nr konta bankowego najlepiej od razu zgłosić w urzędzie skarbowym na formularzu ZAP-3 (Zgłoszenie aktualizacyjne osoby fizycznej będącej podatnikiem). Warto wiedzieć, że ZAP-3 możemy wysłać przez e-Deklaracje z epodpisem. Natomiast jeśli go nie mamy, wydrukujmy, podpiszmy i wyślijmy listem poleconym lub zanieśmy do naszego Urzędu Skarbowego.